Elmopeden

Min rullstol är ett av de hjälpmedel som jag är helt beroende av. Jag har däremot ett hjälpmedel som förenklar min vardag utomhus. En elmoped. Med min elmoped kan jag ta mig längre sträckor. Jag är inte beroende av färdtjänst eller buss när jag ska ta mig längre sträckor och inte orkar rulla med min rullstol.
 
Jag har en anordning på min elmoped så att jag kan hänga på min rullstol på den. Det gör att jag inte behöver köra in med elmopeden överallt när jag är iväg. Jag kan istället parkera den utanför och ta mig in dit jag ska sittandes i min rullstol. En väldigt bra lösning, tycker jag.
 
När jag gick på gymnasiet fick jag min första elmoped och även en hänganordning för min rullstol. I Kristianstad ,där jag bodde då, är det många som har det och man ser det ofta på stan. I Jönköping verkar det som att jag är den enda, fast jag vet att jag inte är det, då folk vänder sig om och tittar. Många nöjer sig med att titta men det är också en och annan som börjar att prata med mig. Som tycker att det är en smidig lösning och intresserar sig för mig och min situation. Jag är många gånger pratglad av mig så jag tycker det är trevligt med nyfikna personer, så länge de kommunicerar och inte bara tittar. 
 
Den senaste tiden har jag märkt hur batteriet på elmopeden gått åt ovanligt snabbt. Jag ska kunna köra en bra bit utan problem. I förra veckan var jag ute på ett ärende och körde till andra sidan stan och tillbaka. Halvvägs hem ser jag hur batteriet är nere på det röda vilket betyder att det inte är så mycket batteri kvar. Ju färre batteri desto mer långsamt kör den. Det märkte jag tydligt av. Den sista biten körde jag på allra sista batteritiden och det gick väldigt långsamt framåt. När jag kom fram och skulle åka upp för backen för att komma till gården där jag bor orkade inte elmopeden längre. Jag fick be om lite hjälp med att putta elmopeden den sista biten. Det blev ett samtal till Hjälpmedelcentralen dagen därpå.
Idag kom en kille hit och bytte ut både batteri och laddare. Till det bättre. Nu kan jag ut och köra igen utan att behöva vara orolig över att inte komma ända hem.
 
 
Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/
Taggar: elmoped, hjälpmedel;

Kommentarer :

#1: Peter Holmqvist

Jag har haft elmoped (en Minicrosser) sedan 2003 och min erfarenhet är att om man ofta använder elmopeden så börjar batterikapaciteten att bli sämre redan efter ett drygt år. Och dessutom är kapaciteten sämre på vintern då det är kallt ute.

Svar: Ja, jag har märkt att batteriet går åt lite snabbare nu när det är vinter ute. Jag har bara haft elmopeden sedan i påsk så den är ju inte så gammal. Däremot berättade killen från Hjälpmedelcentralen att man inte alltid får nya batterier till sina elmopeder och permobiler. Detta för att de kostar så mycket. Det är ju helt okej för bara de fungerar från början så gör det ju ingenting och batterierna byts ju ut när de inte fungerar som de ska. Däremot så hade jag velat veta om det i samband med att jag fick elmopeden. Nu har jag ju nytt batteri och ny laddare så nu ska jag nog klara mig ett tag i alla fall :)
Grodan

skriven

Kommentera inlägget här :