Elmoped & färdtjänst

Idag gjorde jag ett besök på Hjälpmedelcentralen. Min elmoped skulle kollas över. Ena baklyset har glappat ett tag och för en tid sedan märkte jag att anordningen som jag hänger rullstolen på var lite lös. Det är nu åtgärdat.

Till Hjälpmedelcentralen åker jag färdtjänst. Eftersom det var elmopeden som skulle fixas med den här gången behövde jag även ha med mig rullstolen. Jag måste ju sitta någonstans medan den är inne i verkstaden. Färdtjänstens chaufförer kör inte min elmoped in- och ur bilen åt mig. Det får de inte. Det betyder att jag själv får köra den. Jag har möjlighet att flytta över till ett bilsäte ifrån min rullstol men när det gäller elmopeden är det svårare. Den behöver stå på en speciell plats i bilen för att kunna spännas fast och när den väl är parkerad så står den där den står tills jag flyttar på den. Det gör det svårt med förflyttningen för min del. En manuell rullstol är ju flyttbar även när jag inte sitter i den.

Jag har vetat det här ett bra tag, att jag inte får sitta kvar på elmopeden under färdens gång. Det är en säkerhetsfråga och det kan jag förstå. Däremot blir det komplicerat för mig när jag behöver åka färdtjänst och ha med mig både rullstolen och elmopeden. Då inte chauffören får köra den måste jag göra det och vem ska sedan se till så att jag hamnar i ett bilsäte? Jag kan själv inte fixa det och en chaufför kan inte lyfta mig. Där finns ett dilemma. Det är få gånger som jag har varit tvungen till ha med elmopeden i färdtjänsten. Det har varit när jag behövt åka till Hjälpmedelcentralen för att ordna någonting med den. Hittills har det gått bra med att jag suttit kvar, chaufförerna har insett att det inte funnits någon lösning vid tillfället. Idag åkte jag däremot med en chaufför som inte tyckte att det var någon bra idé men kom heller inte med någon lösning. Numera får jag därför ta hjälp av de som jobbar på Hjälpmedelcentralen, de får köra elmopeden när jag kommit dit och ska åka därifrån. När jag är hemma får min personal numera köra den åt mig. Idag gick det bra men alla känner sig inte säkra med att köra en elmoped och det känns som en osäker lösning. Det verkar däremot vara det enda alternativet som finns. Det är ju tur att elmopeden inte behöver kollas upp speciellt ofta och när det gäller mindre saker kommer personal från Hjälpmedelcentralen hem till mig.

Jag kan inte låta bli att fundera över en sak. Hur ska den som inte har någon person i sin närhet göra vid ett sådant här tillfälle?

 

Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/

Taggar: elmoped, färdtjänst, hjälpmedel, hjälpmedelcentralen;

Kommentera inlägget här :