I Jönköngsposten

Jag har varit med i tidningar, radio och tv tidigare. Jag är däremot inte någon som man känner igen inom medians värld. I samband med att jag var med Skicamp i Knaggebobacken kom Jönköpingsposten förbi. Jag var en av de som fick förfrågan om ifall man ville bli intervjuad och det ville jag. Att synas är för det mesta roligt.
 
Jag hade lite svårt för journalisten, han verkade inte riktigt bekväm i situationen. När artikeln sedan publicerades i tidningen i måndags visade det sig att jag hade haft anledning till mina tankar om honom. Han hade tolkat det som jag sagt på sitt eget sätt. Det är detaljer som inte stämmer och som jag irriterar mig över. Däremot är det ingenting som någon annan lägger märke till men ändå, en journalist ska väl kunna lyssna på vad man säger och skriva därefter utan att hitta på egna tillägg och formuleringar? Kanske att jag ses som en gnällspik men jag tycker att rätt ska vara rätt.
 
   
 
1. "Friluftsfrämjandet gav Rebecka en chans att testa."
Ja, testa vadå? Ingen bra rubrik enligt mig.
 
2. "Då passar friluftsfrämjandet på att hålla läger för åkare med handikapp."
Det heter inte handikapp längre utan man ska använda sig av ordet funktionsnedsättning. Jag kan tycka att en journalist borde ha koll på sådant.
 
3. "Rebecka är 27 år och förlamad från höften och neråt sedan födseln".
Min ålder och ordet förlamad snappade han upp. Däremot nämnde jag för honom att jag är delvis förlamad från låren och neråt. Alltså inte från höften.
 
4. "Länge har hennes stora intresse varit djur i alla former, framför allt då hästar."
Jag är väldigt glad i djur och det gäller alla djur men nej, mitt favoritdjur är inte hästar och det sa jag ingenting om. Däremot nämnde jag att jag rider sedan ett år tillbaka men det är inte samma sak som att mitt favoritdjur är hästar.
 
5. "Hennes ledsagare Lasse Hermansson visar tekniskt hur det går till när de två åker tillsammans."
Lasse är inte min ledsagare. Vi träffades första gången i Järabacken och har alltså endast träffats vid två tillfällen. Kanske att journalisten syftade på att Lasse var en av de skidinstruktörer som jag fick åka med men ordet ledsagare tycker jag inte passar in.
 
 
Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/

Kommentera inlägget här :