Färdtjänst och idioti

Idag åkte jag färdtjänst igen. Det måste jag göra när jag ska iväg till en del platser. Buss fungerar inte alltid. Det kan ibland vara komplicerat att ta sig till och från busshållplatsen. Helt beroende på hur omgivningen ser ut där jag befinner mig.
 
Att vara beroende av färdtjänst vid en del tillfällen är jobbigt. Jag måste acceptera deras bokningssystem vilket innebär att jag oftast inte får åka den tiden jag vill åka. Jag blir mer bunden än när jag åker buss. En buss har sina fasta tider och stadsbussarna går var tionde minut under dagtid. När jag ringer och beställer en färdtjänst får jag vänta i minst en timme på bilen. Med få undantag. Man kan inte vara fullt flexibel på det viset. 
 
Upplevelsen när jag använde mig av färdtjänst idag blev inte som jag hade tänkt mig. Tvärtom. Jag hade sedan innan ringt och beställt och jag hade mina tider för dit- och hemresa. När jag åt min frukost i morse så ringde telefonen. Det var chauffören som berättade att han var på plats. Han hade fått en inställd körning men nämnde att det inte var någon brådska för min del. Min beställda tid var inte än på en stund utan det var tjugo minuter kvar. Jag kunde däremot inte låta bli att känna mig lite stressad men jag åt upp min frukost och tog mig sedan till bilen.  Detta var en positiv upplevelse med en färdtjänstresa. En chaufför som inte stressar. Det händer inte ofta att de är så pass mycket tidiga och hellre tidiga än sena så länge de accepterar den bokade tiden och att de kanske får vänta litegrann på mig.
 
När jag skulle åka hem så fick jag bråttom ut till bilen. Jag hade besökt Dalvikskolan genom min praktik och vistelsen hos den sista klassen drog ut litegrann på tiden. Tyvärr är Dalvikskolan inte fullt tillgänglig för mig som använder rullstol. Det saknas hiss vilket gör att jag måste förflytta mig utomhus för att ta mig till klassrum på olika våningar. Jag hade ett par minuter på mig att ta mig från klassrummet till huvudentrén där färdtjänsten skulle hämta mig. Jag fick hjälp då det är en del backar vid skolan så det gick snabbare än om jag hade tagit mig runt själv. Om jag ens hade klarat av det själv. När vi närmade oss entrén såg jag en färdtjänst köra på en gata lite längre bort. Jag skojade om att "hoppas det inte är min bil". Vid entrén inne på skolan möttes vi av en personal och jag fick veta av henne att det faktiskt var min bil som jag sett åka iväg. Chauffören hade kommit in på skolan och frågat efter mig. Fastän han fick veta att jag var påväg hade han inte tid att vänta utan åkte istället direkt iväg. Klockan var tre minuter över elva när jag kom fram till skolans entré. Tre minuter efter min utsatta tid för att bli hämtad av färdtjänsten. Jag ringde direkt till växeln och frågade efter min bil. Jag fick då höra att han hade lämnat platsen för att jag inte var där. Det förstod jag ju. Det jag däremot inte förstod var varför chauffören inte försökt få tag i mig på egen hand. Han frågade en person på skolan men han kontaktade mig inte direkt. Han hade mitt mobilnummer men ringde mig inte för att fråga var jag befann mig någonstans. Jag fick vänta på en ny bil i 45 minuter. En stund som jag hade kunnat spenderat på bättre sätt. 
 
Jag ifrågasatte personen i växeln som jag fick prata med. Chauffören ska kontakta kunden ifall denna inte är på plats vid utsatt tid. Kanske har det blivit missförstånd om plats för hämtning. Kanske har det hänt kunden någonting. Det finns oftast logiska förklaringar. Detta höll hon inte med om. Är kunden inte på plats vid rätt tidpunkt kan chauffören lämna platsen direkt och de har ingen skyldighet att försöka kontakta kunden fick jag höra. När samtalet avslutades hade det gått fem minuter sedan min bokade tid.
 
När jag väntat 45 minuter fick jag påbörja min hemresa. Jag var nyfiken och frågade chauffören om vad som gäller kring hur de ska agera och vad han själv tyckte. Enligt honom gjorde den andra chauffören fel vilket ju jag också tycker. Han nämnde att man bör ringa till kunden ifall denna inte syns till. Varför frågar annars växeln alltid efter ett telefonnummer som man kan nås på? Jag fick även veta en lustig sak. Man blir rekommenderad att vara på plats fem minuter innan sin avsatta tid. Jag ser detta endast som en rekommendation och ingenting annat. Chauffören berättade däremot att deras tid för körningar alltid är fem minuter före tiden som kunden har fått. Det innebär att när jag tror att jag är i tid så är jag egentligen fem minuter sen. Varför inte ha samma tid för både chaufför och resenär? Ifall det hade fungerat på samma vis med kollektivtrafiken så hade det blivit stora protester och rubriker.
 
Jag menar inte att det är rätt av mig att vara sen. Man ska hålla tider. Däremot handlade det idag om tre minuter. Tre minuter anser jag inte är någon längre stund och ibland händer det att man blir några minuter sen. Klockor kan också skilja på ett par minuter. Jag hann se min färdtjänst lämna platsen och ringa växeln för att få en ny bil inom tiden av två minuter. Ifall chauffören hade ringt till mig så hade han fått veta att jag var runt huset. Istället hade han inget tålamod och valde att lämna platsen direkt, utan mig. 
 
Bussar väntar ju inte på passagerare. Befinner sig ingen på busshållplatsen så åker bussen förbi. Skillnaden är att stadsbussar går var tionde minut. De chaufförerna håller tider och har inte friheten till att vara fem minuter tidig eller tio minuter sen så som färdtjänstchaufförerna. En färdtjänst måste man ringa minst en timme före man vill åka och oftast får man sedan vänta längre än så. Idag behövde jag bara vänta i 45 minuter men jag undrar fortfarande, varför behöver jag lämna mitt telefonnummer inför varje ny beställning av resa ifall chauffören inte har någon skyldighet till att ringa mig? 
 
Jag var inte överens med telefonisten och jag hade önskat mig en god ton och trevligt bemötande. Man kan däremot inte alltid få allt. Jag har svårt för färdtjänstens system och det är jag inte ensam om. 
 
Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/
Taggar: färdtjänst, kollektivtrafik;

Kommentera inlägget här :