Idrotten som inte syns

Härom dagen pratade jag om handikappidrott med en person och nämnde att jag tycker det är synd att handikappidrotten inte syns mer än vad den gör inom medians värld. Jag hade förväntat mig medhåll från dennes sida men fick det motsatta. Det gjorde mig förvånad. Personen ifråga menar att det inte finns något större intresse för handikappidrotten och att det är därför den inte får speciellt mycket uppmärksamhet. Jag tycker det är en tråkig syn på det hela och håller inte alls med. Därför att:
 
- Svenska handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska komitté har sedan slutet av 1960-talet arbetat med idrott för personer med funktionsnedsättningar.
- 30 000 funktionsnedsatta är aktiva inom Svenska Handikappidrottsförbundet i 500 olika föreningar i 21 olika distrikt.
 
Det här är bara inom Svenska Handikappidrottsförbundet och det finns många fler förbund. Siffrorna visar tydligt att det finns många funktionsnedsatta som är aktiva inom idrottens värld och att handikappidrotten förtjänar att få mer uppmärksamhet. Handikappidrotten borde visas mer ofta än var fjärde år när Paralympics anordnas. Vad sägs om när sporten sänds i samband med nyheterna på tv?
 
Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/
Taggar: Handikappidrott, Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Komitté;

Kommentera inlägget här :