Rullstol utan handtag

Alla har inte möjlighet till att använda sig av kollektivtrafiken på ett bra sätt. Kanske inte alls. Färdtjänst är då ett alternativ. Man kommer från dörr till dörr och slipper en del jobbiga moment som kan uppstå när man reser med kollektivtrafiken. Det är däremot inte alltid som det fungerar enkelt och bra. Man får bara ett fåtal alternativ på tider för när man kan åka. Det resulterar ofta i att man måste åka i onödigt god tid för att vara garanterad att komma fram den tiden man har att passa. Ibland får man samåka med andra och då är det klart att resan kan ta längre tid och ibland alldeles för lång tid men många gånger kör de direkt dit man ska och man kommer fram mycket tidigare än vad man annars hade behövt. Deras bokningssystem är inte det bästa.

När jag var mindre hade Taxi Jönköping hand om färdtjänsten. Då kom de alltid med personbil och jag flyttade över från rullstolen till bilen. Nu har Länstrafiken tagit över färdtjänsten och de kommer istället alltid med rullstolsbussar och jag sitter kvar i rullstolen. Jag väljer att göra så för det är enkelt och bekvämt att slippa flytta över till ett säte. Taxi Jönköping hade säkert också rullstolsbussar bara att jag aldrig åkte med dom. 

Härom dagen ringde jag och skulle beställa en resa för kommande vecka. Jag fick då de rutinmässiga frågorna varav en är ifall jag sitter kvar i rullstolen. De frågorna är jobbiga för de får samma svar varje gång och de har svaren antecknat i deras dator. Jag fick vid det samtalet veta att det stod en notis i deras dator om att jag inte har några handtag på min rullstol. Någon inom färdtjänsten tycker att det är en säkerhetsfråga, antagligen en chaufför som har träffat mig och min rullstol. Det är möjligt att någon chaufför har nämnt för mig vid något tillfälle att det vore enklare ifall jag hade haft handtag men det har aldrig blivit någon stor diskussion kring det. Jag kör min rullstol själv och har inget behov av handtag. De gånger jag inte kan, vill eller orkar köra rullstolen tar jag min elmoped. Innan jag fick den så fick jag ibland hjälp att köra och då användes ju handtagen emellanåt men nu var det ett bra tag sedan och de är undanlagda. Jag ljög ihop en historia om att jag inte har några handtag till min rullstol. Det finns annat på rullstolen som man kan hålla i. Jag har åkt färdtjänst utan handtag på rullstolen i nästan åtta år och det har fungerat bra. Hittills har ingen olycka skett och jag kan ju välta med rullstolen var som helst, inte bara vid på- och avstigning av en färdtjänst. Sådant får man helt enkelt vara beredd på och en chaufför behöver inte känna sig ansvarig. Olyckor är olyckor.

Det finns de rullstolar där man helt enkelt inte kan sätta på några handtag. De är inte byggda för det. Får personer som sitter i en sådan rullstol inte åka färdtjänst? Det blir spännande inför nästa samtal.

 
Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/

Kommentera inlägget här :