Apodos

När man har många mediciner som man måste ta kan det vara jobbigt att hålla reda på alla. Ibland får man en medicin från apoteket med annat namn än den vanliga fast med samma värkan. Bara för att krångla till det ytterligare. Jag har hand om min medicin själv. Personalen här där jag bor har ingen delegering för min medicin. Det vill jag inte att de ska ha. Jag blir friare och mer självständig ifall jag försöker hålla koll på min medicin själv. Oftast går det bra, en och annan dag glömmer jag bort att ta medicinen. Det är sådant som händer och för min del gör det ingen större skada att missa den någon enstaka gång. 
 
Nya mediciner har tillkommit efterhand på senaste. Fler att hålla reda på. Jag fick tips om apodos och det lät på många vis som en bra lösning. Jag ansökte om det hos min läkare och först var det svårt att bli beviljad det. Min läkare sa att det var stop på beslut om apodos men till slut fick jag det godkänt. Det skulle dröja omkring tre veckor innan det startade. Idag, ett antal månader senare, har jag äntligen hämtat ut min första apodos på apoteket. Jag är både positiv och negativ till detta. Det är bra att medicinen redan sorterats så att jag slipper det momentet. Däremot hamnar Methotrexate, en medicin som jag tar för min Reumatism, utanför apodosen. Jag har ingen aning om varför men den får jag alltså fortfarande hålla reda på själv. Jag får se hur det fungerar med den här varianten. Om det strular byter jag tillbaka till min dosett. 
 
Hjulen snurrar, hjulen rullar..
/Rebecka/
Taggar: apodos, apotek, medicin;

Kommentera inlägget här :